Wat is het nummer van de helpdesk?

Vragen voor de helpdesk kunnen worden gesteld via de HITT Customer Services: 
Tijdens kantoortijden   055 543 2699

Buiten kantoortijden    06 651 78004      (voor storingen en blokkerende vragen)

Niet spoedeisende vragen kunnen ook worden gesteld via portxcs AT hitt DOT nl

Hoe kom ik aan inloggegevens om met PortXcs te kunnen werken?

Om gebruiker van PortXcs te kunnen worden heeft u inloggegevens nodig die u kunt aanvragen bij de Havendienst van Zeeland Seaports via telefoonnummer 0031 (0) 115 647400.

Aanvragen kan alleen tijdens kantooruren, van 8.30 uur tot 17.00 uur.

Hoe word ik op de hoogte gehouden van de actuele status van PortXcs?

De laatste ontwikkelingen rond en de actuele status van PortXcs staat 24 uur per dag online op www.portxcs.nl. Aan de rechterzijde vindt u altijd de meest recente aankondigingen en ook kunt u het menu Nieuws raadplegen. Daarnaast is er het FAQ menu om alle vragen op uw antwoorden te kunnen vinden.

We adviseren u dan ook deze site als snelkoppeling op uw bureaublad te zetten om in te kunnen loggen in de feitelijke PortXcs omgeving. 

Hoe werkt PortXcs?

Voordat nieuwe gebruikers aan de slag kunnen met PortXcs is het noodzakelijk een training te volgen. Hierover wordt u geïnformeerd op het moment dat u een gebruikersaccount verleend wordt.
Als naslagwerk vindt u onder het menu werkinstructies diverse documenten met uitleg.

Waar kan ik mijn suggesties en aanbevelingen kwijt?

Voor suggesties en aanbevelingen kunt u gebruik maken van het contactformulier dat u als apart menu op het PortXcs portal aantreft.
Spoedeisende vragen over PortXcs kunt u stellen aan de Helpdesk, via nummer 00 31 (0) 055 5432699. Niet spoedeisende vragen kunt u ook mailen via portxcs AT hitt DOT nl.

Ik kan als Agent de ETA of Draft van mijn bezoek niet meer wijzigen, de movement status is 'Confirmed'

 De ETA en draft zijn wijzigbaar als tijdelijk de starttijd van de movement wordt verwijderd. Verwijder de starttijd (status gaat naar 'Planned'), pas de ETA/draft aan, en vul opnieuw de starttijd in.

Wat moet ik doen voor de regel 'Vessel not planned at detail at the berth'?

 In dit geval zal de havendienst nog een ligplaatsplanning ingevoerd moeten invoeren. Geen actie van de Agent is hiervoor nodig.

Ik kreeg de melding 'your lock has been cancelled'

 

Dit is mogelijk als een editor minuten lang open staat. Een andere partij heeft dan voorrang gekregen in de wijziging. De editor zal dan met 'Cancel' gesloten moeten worden en eventuele wijzigingen moeten opnieuw ingevoerd worden.

Ik kreeg de melding 'Ordering of pilots, tugs and boatmen not supported'

Het bestellen van services is vooralsnog niet ondersteund door het systeem, met uitzondering van de 'waste collector'.

Wanneer gebruik ik 'ship not arriving' en 'ship not departing'?

 Het meest voorkomende geval is bij overdracht van het schip tussen twee agenten gedurende het bezoek.

Ik kan mijn reis/beweging/schip niet vinden.

Bij de tab 'Query', selecteer 'Reset' en 'Find'. Dit verwijdert mogelijke filters die het schip verbergen.

Zijn cancelled en closed visits altijd zichtbaar?

Ja, deze zijn altijd zichtbaar, maar wij adviseren deze te verbergen met behulp van een Query. Statussen hoger dan completed kunnen bij 'status type' worden verborgen.

Hoe voeg ik lading toe aan een movement?

Lading moet toegevoegd worden nadat de movement is aangemaakt. Voeg lading toe met de 'Cargo Manifest' tab.

Hoe wijzig ik de status van een movement van 'draft' naar 'planned'?

 Het wijzigen van deze status is enkel mogelijk in de movement editor. Selecteer de status 'planned' in de selectievenster 'status' .

Ik kreeg de melding 'Dangerous goods specification in movement does not match with actual cargo?'

Indien een gebruiker bij de movement heeft aangegeven dat dangerous goods aan boord zijn, dan zal deze ook opgegeven moeten worden in het cargo manifest. Vlak na het aanmaken van de visit/movement kan de lading nog niet toegevoegd zijn en kan deze regel genegeerd worden. Voeg hierna alsnog de gevaarlijke lading toe middels de 'Cargo Manifest' tab.